ΑΡΘΡΟ 7
Τροποποίηση του άρθρου 45 του ν. 4002/2011
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ:
Νέα διαδικασία αδειοδότησης ανοικτού τύπου (χωρίς διαγωνιστική διαδικασία) με πρόβλεψη χορήγησης έως δύο τύπων αδειών: α) άδεια για διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων, ήτοι αθλητικών και μη στοιχημάτων και β) άδεια λοιπών διαδικτυακών παιγνίων που καθορίζονται τα βασικά χαρακτηριστικά των εν λόγω αδειών. Προβλέπεται ρητά ότι σε κάθε υποψήφιο κάτοχο άδειας δύναται να χορηγηθούν και οι δύο τύποι, χωρίς να τίθεται όριο ως προς τον τελικό αριθμό αδειών.
Προβλέπεται ρητά ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου χορηγείται με απόφαση της ΕΕΕΠ.
Προσδιορίζεται το ύψος του παραβόλου για τη συμμετοχή στη διαδικασία αδειοδότησης, καθορίζεται το αντίτιμο ανά τύπο άδειας, η διάρκεια των αδειών και οι προϋποθέσεις ανανέωσής τους.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:
Το άρθρο 45 του ν. 4002/2011 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 45
Ρυθμίσεις αδειών τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου – Διαδικασία αδειοδότησης
- Η διεξαγωγή στην Ελληνική Επικράτεια τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Δημοσίου που την ασκεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παρόχων.
- Για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου προβλέπονται αποκλειστικά δύο τύποι αδειών: α) άδεια για διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων, ήτοι αθλητικών και μη στοιχημάτων και β) άδεια λοιπών διαδικτυακών παιγνίων. Σε κάθε υποψήφιο κάτοχο δύναται να χορηγηθούν και οι δύο τύποι αδειών. Οι άδειες είναι προσωποπαγείς και δεν επιτρέπεται να μεταβιβαστούν ολικώς ή μερικώς σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Κάθε άδεια έχει ενιαίο και αδιαίρετο χαρακτήρα και δεν επιτρέπεται η κατάτμησή της. Απαγορεύεται η με οποιονδήποτε τρόπο εκμίσθωση ή συνεκμετάλλευση της άδειας με τρίτους.
- Η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου χορηγείται με απόφαση της Ε.Ε.Ε.Π., εντός δύο (2) μηνών από την υποβολή αίτησης από τον υποψήφιο κάτοχο σύμφωνα με τη διαδικασία του παρόντος. Η μη έκδοση απόφασης της Ε.Ε.Ε.Π., εντός της ως άνω προθεσμίας, θεωρείται σιωπηρή απόρριψη της αίτησης.
- Η αίτηση του υποψήφιου περιλαμβάνει τον τύπο της αιτούμενης άδειας και το είδος των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων που προτίθεται αυτός να διεξάγει. Με την αίτηση συνυποβάλλονται τα δικαιολογητικά του άρθρου 46 του παρόντος και καταβάλλεται παράβολο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ για τη συμμετοχή στη διαδικασία.
- Το αντίτιμο για τη χορήγηση άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου ορίζεται:
α) σε 4.000.000 € για την άδεια διεξαγωγής στοιχηματικών παιγνίων και
β) σε 1.000.000 € για την άδεια διεξαγωγής λοιπών διαδικτυακών παιγνίων.
- Η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου έχει διάρκεια πέντε (5) έτη από την έκδοση της πράξης χορήγησης από την Ε.Ε.Ε.Π. και περιλαμβάνει τους ειδικότερους όρους διεξαγωγής των τυχερών παιγνίων , για τα οποία αυτή εκδίδεται.
- α. Τουλάχιστον ένα έτος πριν τη λήξη της κάθε άδειας, ο κάτοχος μπορεί να ζητά με αίτηση του προς την Ε.Ε.Ε.Π. την ανανέωση της άδειας για ίσο χρονικό διάστημα. Για την ανανέωση απαιτείται η καταβολή νέου τιμήματος, ισόποσου με το αρχικό, καθώς και η μη κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής της παρ. 9 του άρθρου 46.
β. Η Ε.Ε.Ε.Π. δύναται να μεταβάλλει τους όρους χορήγησης της νέας άδειας με αιτιολογημένη γνώμη της.»
EΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΑ:
- bet365
Το τέλος αδειοδότησης είναι εξαιρετικά υψηλό και θα αποτελέσει φραγμό για την είσοδο των Εταιρειών στην αγορά. Ως αποτέλεσμα, η αγορά θα γίνει ολιγοπώλιο και ο αριθμός των Εταιρειών που θα υποβάλουν αίτηση θα είναι πολύ περιορισμένος.
Το τέλος αδειοδότησης πρέπει να καλύπτει τα έξοδα της διαδικασίας και να μην αποτελεί τρόπο πρόσθετου εισοδήματος για τα κρατικά κεφάλαια.
Συγκριτικά, τα προτεινόμενα τέλη χορήγησης αδειών είναι πολύ υψηλότερα από ό,τι στις άλλες χώρες της ΕΕ.
- Paddy Power Betfair (PPB)
Θα προτείναμε στην ελληνική κυβέρνηση να καθορίσει το κόστος αδειοδότησης σε λογικό επίπεδο . Συγκεκριμένα, τα τέλη αδειοδότησης δεν θα πρέπει να χρησιμεύσουν ως τρόπος αύξησης των φορολογικών εσόδων, καθώς ο βασικός φόρος παιχνιδιού είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Είναι σημαντικό ότι τα απαγορευτικά τέλη αδειοδότησης και οι υψηλές οικονομικές απαιτήσεις είναι πολύ πιθανό να αποτρέψουν τους φορείς εκμετάλλευσης από την υποβολή αίτησης για άδεια και θα εμποδίσουν την επιτυχία του ρυθμιστικού καθεστώτος. Συγκριτικά, τα προτεινόμενα τέλη χορήγησης αδειών είναι δέκα έως είκοσι φορές μεγαλύτερα από ό, τι απαιτείται σε συγκρίσιμες αγορές, όπως η Βουλγαρία και η Τσεχική Δημοκρατία, καθώς και πολύ μεγαλύτερες, όπως η Ισπανία και η Ιταλία.
- Intralot
Παράγραφος 3. Προτείνεται να αναμορφωθεί η διαδικασία της αδειοδότησης κατά αναλογία των προβλέψεων του άρθρου 362 παράγραφος 2 του ν. 4512/2018 περί καζίνο για λόγους ισότητας ώστε εντός δύο μηνών από την υποβολή πλήρους φακέλου να εκδίδεται πλήρης και αιτιολογημένη απόφαση περί εγκρίσεως ή απορρίψεως της αίτησης του υποψηφίου κατόχου άδειας από την ΕΕΕΠ. Η σχετική απορριπτική απόφαση θα δύναται να προσβληθεί ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου εντός διμήνου με εκδίκαση της προσφυγής εντός τριών μηνών από την κατάθεσή της με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
Παράγραφος 5. Προτείνεται να εκλογικευτεί το μέγεθος του τιμήματος.
Προτείνεται να οριστεί ως χρόνος έναρξης ισχύος της διάρκειας της άδειας η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αδειοδοτημένου παρόχου, η οποία και θα πιστοποιείται από την ΕΕΕΠ με έκδοση σχετικής διαπιστωτικής πράξης
Αιτιολόγηση της πρότασης:
Το προτεινόμενο τίμημα και για τους δύο τύπους αδειών κρίνεται ιδιαίτερα υψηλό. Ως ένδειξη σύγκρισης σημειώνεται ότι σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες το αντίτιμο άδειας κυμαίνεται μεταξύ €15-70 χιλιάδων ευρώ το χρόνο.
Η Ελληνική αγορά είναι μια από τις εξελισσόμενες ευρωπαϊκές αγορές αλλά με μικρότερο μέγεθος από τις περισσότερες εξ’ αυτών. Το τίμημα αναλογικά δεν δύναται να είναι μεγαλύτερο των συγκεκριμένων αγορών και η διάρκεια μικρότερη. Το υψηλό τίμημα μπορεί να επιφέρει αρχικά μεγαλύτερα έσοδα στο ελληνικό κράτος, η παρουσία όμως περιορισμένου αριθμού παρόχων εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ανασταλτικά:
- Μακροπρόθεσμα στο μέγεθος της αγοράς και κατά συνέπεια στο ύψος των δημοσίων εσόδων
- Θα δημιουργηθούν ολιγοπωλιακές συνθήκες, αντικίνητρα στην υλοποίηση επενδύσεων και στην ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού
- Έλλειψη αυξημένου ανταγωνισμού πιθανώς να περιορίσει το προϊόν και να στρέψει τους παίκτες προς μη αδειοδοτημένους παρόχους που θα προσφέρουν υψηλότερες αποδόσεις.
Παράγραφος 6. Προτείνεται η διάρκεια της άδειας να είναι δέκα (10) έτη.
Προτείνεται να οριστεί ως χρόνος έναρξης ισχύος της διάρκειας της άδειας η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αδειοδοτημένου παρόχου, η οποία και θα πιστοποιείται από την ΕΕΕΠ με έκδοση σχετικής διαπιστωτικής πράξης.
Αιτιολόγηση της πρότασης:
Κατά μέσο όρο στην Ευρώπη οι συγκεκριμένες άδειες έχουν διάρκεια από 5-10 έτη. Η επιλογή για ομαδοποίηση των παιγνίων σε δύο γενικές κατηγορίες είναι προς την σωστή κατεύθυνση και γίνεται, τόσο για να δημιουργηθούν αυξημένα κίνητρα για υλοποίηση επενδύσεων και μακροχρόνιο σχεδιασμό, όσο και να απαιτηθεί υψηλότερο τίμημα. Για αυτό το λόγο και με βάση το μέγεθος της Ελληνικής αγοράς προτείνεται 10ετή διάρκεια αδείας.
Επιπλέον η χορήγηση άδειας μακράς διάρκειας κρίνεται ως επαρκείς προκειμένου να δημιουργηθεί αυξημένο επιχειρηματικό ενδιαφέρον και δυνατότητα ανάπτυξης στην αγορά.
Συγχρόνως κρίνεται κατάλληλη καθώς δίνεται η δυνατότητα στον αρμόδιο ρυθμιστή να επαναξιολογεί τις συνθήκες της αγοράς, να επανεξετάζει τις τεχνολογικές αλλαγές και να θέτει νέους όρους βέλτιστης λειτουργίας.
Παράγραφος 7.α. Προτείνεται η αίτηση για την ανανέωση της άδειας να υποβάλλεται τουλάχιστον έξι μήνες νωρίτερα από τη λήξη της και η καταβολή του τιμήματος να πραγματοποιείται εντός τριμήνου από την έναρξη ισχύος της ανανέωσης.
Παράγραφος 7.β. Προτείνεται για τη διαδικασία ανανέωσης της άδειας να ισχύει η αντίστοιχη διαδικασία για την αδειοδότηση σύμφωνα με το σχόλιό μας στην παρ. 7.3. Επίσης ο πάροχος θα πρέπει να έχει τόσο το δικαίωμα προσφυγής κατά της αιτιολογημένης απόφασης της ΕΕΕΠ για την μεταβολή των όρων χορήγησης της άδειας όσο και το δικαίωμα να αρνηθεί τη χορήγηση της ανανέωσης μετά την μεταβολή των όρων χορήγησής της από την ΕΕΕΠ.
Γενικό σχόλιο
Προτείνεται επίσης όπως για λόγους ισότητας με τα καζίνο και την ΟΠΑΠ ΑΕ αλλά και για λόγους ενότητας του θεσμικού πλαισίου των τυχερών παιχνιδιών να προβλεφθεί και για τη διαδικασία της on line διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών μέσω διαδικτύου η υπογραφή σχετικής σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του αδειούχου και του Ελληνικού Δημοσίου εκπροσωπούμενου από τον Υπουργό των Οικονομικών.
- GML INTERACTIVE LIMITED (STOIXIMAN)
(Α) Προτείνεται η αντικατάσταση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 45 ως εξής:
«2. Για τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου προβλέπονται αποκλειστικά δύο τύποι αδειών: α) άδεια για τη διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων, ήτοι αθλητικών και μη στοιχημάτων, καθώς επίσης και εικονικών παιγνίων (virtual games) και β) άδεια λοιπών διαδικτυακών παιγνίων.»
(Β) Με την προτεινόμενη ως παράγραφο 2 του άρθρου 45, σε συνδυασμό με την προτεινόμενη προς πρόσθεση στο άρθρο 25 περίπτωση κβ) (άρθρο 1.6. του σχεδίου νόμου) στις χορηγούμενες άδειες δεν συμπεριλαμβάνεται (συνεπώς εξαιρείται) η διοργάνωση και διεξαγωγή μέσω του διαδικτύου τυχερών παιγνίων casino, το αποτέλεσμα των οποίων προκύπτει από γεννήτρια τυχαίων αριθμών – random number generator (RNG). Τ
α διαδικτυακώς διεξαγόμενα τυχερά παίγνια casino, το αποτέλεσμα των οποίων προκύπτει από γεννήτρια τυχαίων αριθμών –random number generator (RNG) επί του παρόντος αποφέρουν έσοδα τα οποία υπολογίζονται σε 80 εκατομμύρια ευρώ σε ετήσια βάση. Τυχόν μη ρύθμιση των εν λόγω τυχερών παιγνίων θα έχει ως αποτέλεσμα σημαντική απώλεια φορολογικών εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ οι παίκτες θα έχουν ως μόνη επιλογή την πρόσβαση σε μη αξιόπιστα διαδικτυακά προϊόντα και υπηρεσίες και, με τον τρόπο αυτό, θα ευνοηθεί η παράνομη αγορά τυχερών παιγνίων.
Κατά τούτο, πιστεύουμε ότι η Ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει, αφού πρώτα εξετάσει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της, να αποφασίσει σχετικά με το πλέον κατάλληλο τρόπο ρύθμισης των διαδικτυακώς διεξαγόμενων τυχερών παιγνίων, το αποτέλεσμα των οποίων προκύπτει από γεννήτρια τυχαίων αριθμών –random number generator (RNG) και όχι να τα απαγορεύσει δια της εξαιρέσεώς τους από την επικείμενη νομοθετική ρύθμιση.
(Γ) Αν και είναι απόλυτα κατανοητή η ανάγκη για την εξασφάλιση άμεσων εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι το αντίτιμο απόκτησης άδειας ή αμφότερων των αδειών είναι πολύ υψηλό. Το προτεινόμενο αντίτιμο των 4.000.000 ευρώ για τη χορήγηση άδειας διεξαγωγής αθλητικών και μη αθλητικών στοιχημάτων (άρθρο 45.5.), σε συνδυασμό με την προτεινόμενη 5ετή διάρκεια της άδειας (άρθρο 45.6.), ενδεχομένως θεωρηθούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι συνιστούν economic barrier to entry in the online gaming market για μικρές ή νεοσύστατες εταιρείες.
Το ίδιο ισχύει και για τη χορήγηση άδειας διεξαγωγής λοιπών διαδικτυακών παιγνίων, ειδικά στην περίπτωση που η αδειοδότηση δεν θα περιλαμβάνει τυχερά παίγνια casino, το αποτέλεσμα των οποίων προκύπτει από γεννήτρια τυχαίων αριθμών – random number generator (RNG). To προτεινόμενο αντίτιμο του 1.000.000 ευρώ, σε συνδυασμό με την προτεινόμενη 5ετή διάρκεια καθιστά την άδεια μη ελκυστική.
Προτείνεται η διάρκεια αμφότερων των τύπων αδειών να αυξηθεί στα 10 έτη,ώστε, αφενός, το κόστος αδειοδότησης να καταστεί περισσότερο ελκυστικό από επενδυτικής και επιχειρηματικής άποψης και, αφετέρου, το Ελληνικό Δημόσιο να αποκομίσει άμεσα τα μέγιστα δυνατά οικονομικά οφέλη από την διαδικασία χορήγησης αδειών, αλλά και σημαντικά έσοδα σε διαχρονική βάση από την αγορά των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων.
(Δ) Προτείνεται, επίσης να εξεταστεί το ενδεχόμενο όπως:
(α) προβλεφθεί νομοθετικά καταληκτική προθεσμία 6-8 μηνών για την υποβολή από τους ενδιαφερόμενους αιτήσεων για χορήγηση άδειας ή αδειών (μετά το πέρας της οποίας δεν θα επιτρέπεται η υποβολή αιτήσεων και η χορήγηση αδειών), η οποία θα άρχεται από την επομένη της ημερομηνίας δημοσίευσης του Κανονισμού Παιγνίων στη Εφημερίδα της Κυβερνήσεως,
(β) οι υπό έκδοση άδειες να έχουν ταυτόχρονη ημερομηνία έναρξης ισχύος,
(γ) προβλεφθεί νομοθετικά δεύτερη περίοδος υποβολής αιτήσεων για χορήγηση άδειας ή αδειών, η οποία θα άρχεται στο μέσο της χρονικής διάρκειας ισχύος των αρχικών αδειών, ομοίως με καταληκτική προθεσμία 6-8 μηνών (μετά το πέρας της οποίας δεν θα επιτρέπεται η υποβολή αιτήσεων και η χορήγηση αδειών), και
(δ) προβλεφθεί νομοθετικά η λειτουργία των εταιρειών που έχουν υπαχθεί στο μεταβατικό καθεστώς της παραγράφου 12 του άρθρου 50 όπως ισχύει σήμερα μέχρι και την ημερομηνία έναρξης ισχύος των αδειών που πρόκειται να εκδοθούν.
- The Stars Group
Παράγραφος 3: Από το συνολικό κείμενο του Σχεδίου Νόμου δεν προκύπτει αν η ΕΕΕΠ μπορεί να εκδώσει άδειες πριν ή μετά τη θέσπιση του παραγώγου δικαίου (ιδίως του «Κανονισμού Παιγνίων» ως ορίζεται στο άρθρο 29 του Ν. 4002/2011, το οποίο τροποποιείται με το άρθρο 3 του Σχεδίου Νόμου).
Δεδομένου ότι πολύ σημαντικά ζητήματα θα ρυθμισθούν από τον Κανονισμό Παιγνίων (κάτι που μπορεί να επηρεάσει την απόφαση ενός παρόχου να παραμείνει / να εισέλθει στην Ελληνική αγορά ή όχι) προτείνουμε την ένθεση μίας πρόσθετης διάταξης στην παράγραφο 3 του άρθρου 7, η οποία θα ορίζει ότι η ΕΕΕΠ θα δύναται να εκδώσει άδειες μόνον μετά την θέσπιση του Κανονισμού Παιγνίων (και φυσικά χωρίς μέχρι τότε να προκύψει απώλεια του δικαιώματος διεξαγωγής παιγνίων [blackout period] των υφιστάμενων παρόχων, που λειτουργούν βάσει του ενδιάμεσου καθεστώτος του άρθρου 50 παρ. 12 του Ν. 4002/2011).
Παράγραφος 5: Η παράγραφος 5 ορίζει πολύ υψηλό τίμημα για την απόκτηση άδειας. Από την εμπειρία μας από άλλες χώρες, έχουμε παρατηρήσει ότι τόσο υψηλά τιμήματα έχουν αρνητικό αποτέλεσμα στην δημιουργία μιας πετυχημένης αγοράς και στα προσδοκώμενα φορολογικά έσοδα, καθώς πολλοί πάροχοι παιγνίων θα κρίνουν ότι η απόκτηση άδειας είναι ιδιαίτερα ακριβή (σε συνδυασμό μάλλον με τους υψηλούς φορολογικούς δείκτες επί του μεικτού κέρδους αλλά και της φορολογίας εισοδήματος). Στην ουσία αναφερόμαστε στο κόστος επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το προτεινόμενο τίμημα για την κτήσης άδειας προσθέτει 67.000 Ευρώ και 17.000 Ευρώ σε μηνιαία βάση, αντίστοιχα, για τα στοιχηματικά και τα λοιπά διαδικτυακά παίγνια (στο οποία μάλιστα πλέον δεν περιλαμβάνονται αυτά που βασίζονται σε γεννήτρια τυχαίων αριθμών [RNG]) και μάλιστα επιπροσθέτως των φορολογικών συντελεστών 35%, επί του μικτού κέρδους και 29%, επί των κερδών και όλα αυτά πιθανόν να αποτρέψουν φερέγγυους παρόχους παιγνίων από το να ενταχθούν στην Ελληνική αγορά.
Πολλοί πάροχοι παιγνίων ενδεχομένως να επιλέξουν να προσφέρουν υπηρεσίες παιγνίων χωρίς άδεια, δημιουργώντας έτσι τη λεγόμενη «μαύρη αγορά».
Προτείνουμε, συνεπώς, τη μείωση των εν λόγω ποσών και για τους δύο (2) τύπους αδειών.
- European Gaming & Betting Association (EGBA)
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Παιχνιδιών & Στοιχημάτων (EGBA), ο οποίος εκπροσωπεί τους κορυφαίους διαδικτυακούς, διασυνοριακούς, αδειοδοτημένους φορείς τυχερών παιχνιδιών και στοιχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, χαιρετίζει την πρόθεση του Υπουργείου να ανοίξει την αγορά για διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια και να εκσυγχρονίσει το νομικό πλαίσιο για ένα αποτελεσματικό και λειτουργικό καθεστώς για τους καταναλωτές, την κυβέρνηση και τις στοιχηματικές εταιρίες.
Η σημερινή ψηφιακή πραγματικότητα και το δικαίωμα των Ελλήνων καταναλωτών για ασφαλή διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια πρώτης κατηγορίας και σχετικές υπηρεσίες ψηφιακής ψυχαγωγίας, απαιτούν ένα κατάλληλο νομικό πλαίσιο και μια καλά οργανωμένη αγορά διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών, ώστε να στραφεί η υπάρχουσα ζήτηση για τυχερά παιχνίδια σε αδειοδοτημένες και ασφαλείς προσφορές στην Ελλάδα. Η EGBA συμφωνεί με τον σκοπό του Νομοσχεδίου για επίτευξη μεγαλύτερης διαφάνειας, υγιούς ανταγωνισμού, την προστασία των παικτών και την καταπολέμηση της απάτης και της κατάχρησης του υφιστάμενου πλαισίου.
Η ελκυστικότητα της τοπικής προσφοράς στην Ελλάδα, η γκάμα προϊόντων, η εμπειρία των χρηστών και η τιμολόγηση θα καθορίσουν πόσοι Έλληνες χρήστες θα επιλέξουν να παίξουν στην ελληνική νόμιμη αγορά, και αντιστρόφως, πόσο θα επιλέγουν να συνεχίσουν να παίζουν εκτός του καθεστώτος αδειοδότησης.
Η EGBA σημειώνει, δυστυχώς, ότι αυτό το Νομοσχέδιο επιβάλλει υπερβολικά υψηλές οικονομικές απαιτήσεις για την απόκτηση άδειας για πολλούς, ακόμη και μεγάλους φορείς εκμετάλλευσης διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών, που εδρεύουν στην ΕΕ. Τα τέλη αδείας καθορίζονται σε € 4 εκατομμύρια για αθλητικά στοιχήματα και € 1 εκατομμύριο για ένα ζωντανό καζίνο.
Συνολικά, τα προτεινόμενα ποσά αποτελούν ένα σημαντικό και περιοριστικό εμπόδιο για την είσοδο στην αγορά και θα αποτρέψουν τους ευρωπαϊκούς φορείς εκμετάλλευσης να υποβάλλουν αίτηση άδειας. Για παράδειγμα, τα ποσά αυτά είναι πέντε έως δέκα φορές υψηλότερα από αυτά που απαιτούνται σε συγκρίσιμες αγορές, όπως η Βουλγαρία και η Τσεχία, καθώς και υψηλότερα από τα τέλη που απαιτούνται σε πολύ μεγαλύτερες αγορές όπως η Ισπανία και η Ιταλία.
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει μόνο δύο τύπους αδειών: μία για στοίχημα και μία για live καζίνο και πόκερ. Επομένως αποκλείονται τα παιχνίδια RNG (με γεννήτρια τυχαίων αριθμών, όπως οι on-line κουλοχέρηδες, η ρουλέτα ή το blackjack. Προς το παρόν, οι προσωρινοί κάτοχοι άδειας προσφέρουν τέτοιου είδους παιχνίδια στην ελληνική αγορά. Η εξαίρεση των παιχνιδιών RNG θα έχει δύο αρνητικές συνέπειες: 1. Η Κυβέρνηση θα χάσει τα φορολογικά έσοδα που παράγονται από αυτά τα προϊόντα και 2. Οι Έλληνες παίκτες, που έχουν συνηθίσει να παίζουν αυτά τα παιχνίδια, θα θέλουν να συνεχίσουν να το κάνουν και έτσι είναι πιθανό να στραφούν στην μαύρη αγορά (κυρίως εκτός ΕΕ), που δεν συμμορφώνεται με τις αυστηρές απαιτήσεις αδειοδότησης και τους κανόνες προστασίας των καταναλωτών στην Ελλάδα και σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ. Η EGBA υποστηρίζει πλήρως την άποψη της Ελληνικής Κυβερνήσεως, ότι η αποτελεσματική προστασία των παικτών, μπορεί να επιτευχθεί σε μεγαλύτερο βαθμό, αν η ζήτηση κατευθύνεται στην ρυθμιζόμενη σε τοπικό επίπεδο προσφορά. Ωστόσο, πρέπει να προστεθεί, ότι η ελκυστικότητα της τοπικής προσφοράς στην Ελλάδα, η γκάμα προϊόντων, η εμπειρία των χρηστών και η τιμολόγηση θα καθορίσουν πόσοι Έλληνες χρήστες θα επιλέξουν να παίζουν στην ελληνική ρυθμιζόμενη αγορά και αντίθετα πόσοι θα επιλέξουν να συνεχίσουν να παίζουν στην μαύρη αγορά, αν δεν είναι διαθέσιμα. όλα τα παιχνίδια.
- The Remote Gambling Association (RGA)
Προτείνουμε στην Ελληνική Κυβέρνηση να υιοθετήσει εύλογα παράβολα αδειοδότησης, των οποίων ο βασικός στόχος είναι να καλύψουν τα διοικητικά έξοδα που θα προκύψουν από τη διαδικασία αδειοδότησης και τα έξοδα της ρυθμιστικής αρχής κατά τη διάρκεια των εργασιών της. Συγκεκριμένα, τα παράβολα αδειοδότησης δεν θα πρέπει να αποτελούν μέσο για να αυξηθούν τα έσοδα από τη φορολογία, καθώς το ρόλο αυτόν θα παίξει ο φόρος τυχερών παιχνιδιών. Εξίσου σημαντικό είναι ότι τα απαγορευτικά παράβολα αδειοδότησης και οι υψηλές οικονομικές απαιτήσεις είναι πολύ πιθανό να αποτρέψουν παρόχους τυχερών παιχνιδιών από την υποβολή αίτησης για άδεια, και να σταθούν εμπόδιο στην επιτυχία του ρυθμιστικού καθεστώτος. Συγκριτικά, τα προτεινόμενα παράβολα αδειοδότησης είναι δέκα με είκοσι φορές μεγαλύτερα από τα απαιτούμενα παράβολα σε συγκρίσιμες αγορές, όπως της Βουλγαρίας και της Τσεχίας, καθώς και σε πολύ μεγαλύτερες αγορές, όπως της Ισπανίας και της Ιταλίας.
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΕΕΕΠ: Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων
ΠΣΕΕ: Πληροφοριακό Σύστημα Εποπτείας και Ελέγχου
GGR: Gross Gaming Revenue
NRG: Γεννήτρια τυχαίων αριθμών.
You must be logged in to post a comment.