Το καθεστώς της προσωρινής αδειοδότησης των στοιχηματικών εταιρειών φαίνεται ότι βαδίζει προς το τέλος του.
Ήδη είχε τεθεί το σχέδιο νόμου σε δημόσια διαβούλευση από τις 7-9-2018 έως τις 5-10-2018.
Με βάση τα στοιχεία του σχεδίου νόμου και την βούληση του νομοθέτη, όπως αυτή αποτυπώνεται στην εισηγητική έκθεση, οι βασικές αρχές του νέου νόμου είναι οι εξής:
ΑΡΘΡΟ 1
Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. του ν. 4002/2011 – Ορισμοί
ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ:
Η τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 4002/2011 (ΦΕΚ Α 180-2011) που αφορά τους βασικούς τεχνικούς ορισμούς με στόχο την επικαιροποίησή τους ώστε να προσαρμοσθούν στην ελληνική αγορά. Ενδεικτικά εισάγεται η βασική έννοια του «κατόχου άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου» στο πλαίσιο του νέου ρυθμιστικού πλαισίου αδειοδότησης. Εισάγεται η έννοια «των λοιπών διαδικτυακών παιγνίων» ως ειδική κατηγορία παιγνίων που θα μπορούν να αδειοδοτηθούν με τη νέα διαδικασία, και προστίθεται ο όρος των «συνεργατών» που αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία συνεργαζόμενων με τους κατόχους άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων.
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ:
- Η περ. ε) του άρθρου 25 του ν.4002/2011 (Α 180) αντικαθίσταται ως εξής: «ε) «Πληροφορικό Σύστημα Εποπτείας και Ελέγχου» (Π.Σ.Ε.Ε.): το σύνολο του υλισμικού και λογισμικού που εγκαθίσταται και λειτουργεί στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για την άσκηση της συνεχούς εποπτείας και του ελέγχου όλων των τυχερών παιγνίων ανεξαρτήτως του μέσου, του χρόνου, του τρόπου και του δικτύου προώθησης και διανομής των υπηρεσιών για τη διοργάνωση και τη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων.»
- Η περ. ιγ) του άρθρου 25 καταργείται.
- Η περ. ιε) του άρθρου 25 αντικαθίσταται ως εξής:
«ιε) «Ηλεκτρονικός Λογαριασμός Παίκτη»: είναι ο μοναδικός λογαριασμός που αποδίδεται σε κάθε παίκτη για τη συμμετοχή του σε ένα ή περισσότερα παίγνια, από τα πρόσωπα που διοργανώνουν ή/και διεξάγουν τα παίγνια αυτά. Ο λογαριασμός αυτός καταγράφει, κατ’ ελάχιστον, τα ποσά συμμετοχής και τα κέρδη από παίγνια, τις οικονομικές κινήσεις που συνδέονται με αυτά, καθώς και το υπόλοιπο των διαθέσιμων ποσών του παίκτη. Οι κάτοχοι των αδειών, καθώς και τα πρόσωπα στα οποία έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα διεξαγωγής παιγνίων, είτε μέσω διαγωνισμού είτε με οποιονδήποτε άλλον νόμιμο τρόπο, συμμορφώνονται με τους όρους και τις προϋποθέσεις τήρησης του Ηλεκτρονικού Λογαριασμού Παίκτη, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό Παιγνίων. Όπου στον νόμο αυτόν αναφέρεται η Ατομική Κάρτα Παίκτη του άρθρου 33 εννοείται και ο Ηλεκτρονικός Λογαριασμός Παίκτη και αντιστρόφως.»
- Η περ. ιστ) του άρθρου 25 αντικαθίσταται ως εξής:
«ιστ) «Αποκλειόμενος παίκτης»: είναι ο παίκτης, ο οποίος είτε με δική του πρωτοβουλία, είτε κατόπιν αιτήσεως του δικαστικού του συμπαραστάτη, είτε κατόπιν δικαστικής αποφάσεως, καθώς και με κάθε άλλο νόμιμο τρόπο δεν μπορεί να συμμετέχει σε τυχερά παίγνια.»
- Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κα) ως εξής: «κα) «κάτοχος άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου»: το νομικό πρόσωπο που παρέχει υπηρεσίες διοργάνωσης και διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου και στο οποίο έχει χορηγηθεί άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων σύμφωνα με τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις του παρόντος νόμου. »
- Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κβ) ως εξής: «κβ) «Λοιπά διαδικτυακά παίγνια»: τα τυχερά παίγνια καζίνο που διεξάγονται σε ζωντανή μετάδοση και χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών (live casino) και το διαδικτυακό πόκερ (peer to peer) και οι παραλλαγές του) .»
- Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κγ) ως εξής: «κγ) «Συνεργάτες (affiliates)»: Όσοι συνεργάζονται με τους κατόχους αδειών διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου για την προώθηση συγκεκριμένων τυχερών παιγνίων μέσω τοποθέτησης συνδέσμων σε εμφανές σημείο της ιστοσελίδας τους, με σκοπό την προσέλκυση περισσότερων παικτών στον ιστότοπο του διαφημιζόμενου κατόχου άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου και οι οποίοι υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 35 του παρόντος.
- Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κδ) ως εξής: «κδ) «Ετήσιο αποτέλεσμα ηλεκτρονικού λογαριασμού παίκτη»: το αποτέλεσμα που προκύπτει όταν από το άθροισμα του υπολοίπου του λογαριασμού στις 31/12 και των πραγματοποιηθέντων αναλήψεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αφαιρεθεί το άθροισμα των καταθέσεων και του υπόλοιπου του λογαριασμού την 1/1 του ίδιου έτους.
EΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΑ:
- Paddy Power Betfair (PPB)
- Η PPB είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και είναι μία από τις μεγαλύτερες σε απευθείας σύνδεση εταιρείες στοιχημάτων και τυχερών παιχνιδιών στον κόσμο.
- Η PPB έχει την έδρα της στην Ιρλανδία, αλλά έχει επίσης σημαντικές δραστηριότητες στο Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και τη Μάλτα, απασχολώντας περισσότερους από 7.000 ανθρώπους παγκοσμίως.
- Διατηρούμε άδειες παιχνιδιού στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιρλανδία, τις ΗΠΑ, την Αυστραλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Ελλάδα, τη Δανία, τη Μάλτα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Κύπρο.
- Η εταιρεία προσφέρει on-line αθλητικά στοιχήματα, ανταλλαγή στοιχημάτων, καζίνο και τυχερά παιχνίδια σε εκατομμύρια πελάτες παγκοσμίως, καθώς και υπηρεσίες bookmaking στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία.
- Η PPB θα ήθελε να ευχαριστήσει το Υπουργείο Οικονομικών της Ελλάδας για την ευκαιρία να διατυπώσει τις απόψεις της σχετικά με τις τροποποιήσεις που πρότεινε στο Ν. 4002/2011. Το παρόν έγγραφο αποτελεί συνέχεια της υποβολής που κάναμε στη διαβούλευση της Ελληνικής Επιτροπής Τυχερών Παιχνιδιών από το Δεκέμβριο του 2017 σχετικά με τη μεταρρύθμιση της ελληνικής αγοράς τυχερών παιχνιδιών.
Γενικά σχόλια
Ενώ η ΔΕΒ χαιρετίζει την επιθυμία του υπουργείου Οικονομικών να εφαρμόσει ένα πιο διαφανές και μόνιμο σύστημα αδειοδότησης, έχουμε σημαντικές ανησυχίες για αρκετούς από τους περιορισμούς που παραμένουν στο νόμο.
Καταρχάς, είμαστε απογοητευμένοι που βλέπουμε ότι η απαγόρευση των ανταλλαγών στοιχημάτων παραμένει στον νόμο. Όπως έχουμε υποστηρίξει σε αρκετές προηγούμενες περιπτώσεις, πιστεύουμε ότι η απαγόρευση είναι αδικαιολόγητη και παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ.
Eξακολουθούμε να έχουμε επιφυλάξεις σχετικά με τον αντίκτυπο της συνέχισης της επιβολής φόρου στα κέρδη των πελατών. την απαγόρευση των παιχνιδιών που παράγονται με τυχαίο αριθμό (RNG) τα υψηλά τέλη αδείας. τους περιορισμούς της μεθόδου πληρωμής και τον κίνδυνο διπλής φορολόγησης των αλλοδαπών δικαιούχων.
- Intralot
Παράγραφος 3. Προτείνουμε την τροποποίηση της περ. ιε όπως ακολούθως: «Ηλεκτρονικός Λογαριασμός Παίκτη»: είναι ο μοναδικός λογαριασμός που αποδίδεται σε κάθε παίκτη για την συμμετοχή του σε ένα ή περισσότερα παίγνια, από τα πρόσωπα που διοργανώνουν ή/ και διεξάγουν τα παίγνια αυτά.
Παράγραφος 3. Να διευκρινιστεί αν ο μοναδικός λογαριασμός ορίζεται ανά κάτοχο άδειας ή ανά παίκτη. Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι κανένας πάροχος δεν θα έχει με κανένα τρόπο πρόσβαση στα δεδομένα συμμετοχής του παίκτη σε άλλους παρόχους.
Παράγραφος 6. Προτείνεται να συμπεριληφθεί ολόκληρη η κατηγορία RNG παιγνίων και να κατηγοριοποιηθούν.
Αιτιολόγηση της πρότασης: Το προς δημόσια διαβούλευση Νομοσχέδιο για τα «λοιπά διαδικτυακά παίγνια» εξαιρεί τα παιχνίδια με γεννήτρια τυχαίων αριθμών (RNG).
Η εξαίρεση του συγκεκριμένου τύπου παιχνιδιού θα επηρεάσει αρνητικά το μέγεθος της εγχώριας διαδικτυακής αγοράς και κατά συνέπεια τα έσοδα του δημοσίου. Με βάση την σημερινή αγορά διαδικτυακού στοιχηματισμού το 15,3% του συνολικού τζίρου αφορά στη συγκεκριμένη κατηγορία παιχνιδιών (RNG) , αποδίδοντας στο δημόσιο περίπου €18 εκ. Με βάση τις ευρωπαϊκές τάσεις εκτιμάται ότι η κατηγορία αυτή έχει προοπτική να διπλασιαστεί στο άμεσο μέλλον, με δυνητική συνέπεια την απώλεια ετήσιων εσόδων για το δημόσιο της τάξεως των €35-40 εκ.
Παράλληλα, θα πρέπει να τονιστεί ότι η εξαίρεση της κατηγορίας των RNG παιγνίων ευνοεί τους μη αδειοδοτημένους παρόχους και ενέχει το σοβαρό κίνδυνο μετακίνησης των παικτών σε μη αδειοδοτημένα sites, ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί ανασταλτικά προς υποψήφιους επενδυτές/παρόχους δημιουργώντας μη ανταγωνιστικό περιβάλλον. Επιπρόσθετα, αφαιρεί από τις εταιρείες τη δυνατότητα αξιοποίησης cross selling και της παροχής ευρείας γκάμας παιχνιδιών, όπως συμβαίνει σήμερα στο ελληνικό στοιχηματικό διαδικτυακό χώρο.
Σημειώνεται ότι στην πλειονότητα των Ευρωπαϊκών χωρών οι άδειες περιλαμβάνουν την κατηγορία RNG παιγνίων. Ενδεικτικά, κατά μ.ο. ανά φορέα στοιχηματισμού υπάρχουν στην Ισπανία 79 slots games, 10 table games και 7 jackpot games, στο Ηνωμένο Βασίλειο 381 slots games, 41 table games και 34 jackpot games και στη Γερμανία 248 slots games, 32 table games και 27 jackpot games.
Επιπλέον, με βάση τις προτεινόμενες μεταβατικές διατάξεις, η προτεινόμενη εξαίρεση δημιουργεί συνθήκες στρεβλού ανταγωνισμού καθώς κατά το μεταβατικό διάστημα (που μπορεί να φτάσει τους 12 μήνες) οι προσωρινά αδειοδοτημένοι πάροχοι τυγχάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης, αφού τους επιτρέπεται να συνεχίσουν να λειτουργούν απρόσκοπτα προσφέροντας την κατηγορία RNG.
Δεδομένου ότι η πρόταση αφήνει ασαφείς τις παραλλαγές των εν λόγω παιγνίων θα πρέπει να οριστούν συγκεκριμένα οι κατηγορίες στο σύνολο των παιχνιδιών αυτής της λειτουργίας και να επιβληθεί η πιστοποίηση και ο τακτικός έλεγχος για τα συγκεκριμένα παιχνίδια όπως στην διεθνή αγορά.
Συνοψίζοντας, η προτεινόμενη εξαίρεση των παιγνίων RNG θα έχει τις παρακάτω συνέπειες:
- Σημαντική μείωση εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο.
- Μη ελκυστική αγορά για τον παίκτη.
- Μη ελκυστική αγορά για τον υποψήφιο πάροχο, και κατά συνέπεια λιγότερο ανταγωνιστική αγορά.
- Ώθηση ολόκληρης της κατηγορίας RNG παιγνίων σε μη αδειοδοτημένους παρόχους.
- Στρέβλωση των συνθηκών ανταγωνισμού της αγοράς κατά το μεταβατικό διάστημα.
Με βάση το σημερινό μεταβατικό στάδιο που επιτρέπει-αναγνωρίζει τα έσοδα από την κατηγορία RNG και έχει διαμορφώσει την Ελληνική αγορά σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά μοντέλα προτείνουμε να συμπεριληφθεί ολόκληρη η κατηγορία RNG παιγνίων και να κατηγοριοποιηθούν ανά RNG παίγνιο.
- GVC Group
Η GVC Holdings PLC (LSE:GVC) (εφεξής «GVC») χαιρετίζει την ευκαιρία να σχολιάσει τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του Ν. 4002/2011 (εφεξής ο «Νόμος») που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα και τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση.
Η GVC λειτουργεί στην Ελλάδα βάσει μίας εκ των προσωρινών αδειών που εκδόθηκαν δυνάμει της Υπουργικής Απόφασης 1248/12.13.11, και υιοθετήθηκε στην παράγραφο 12 του άρθρου 50 του Νόμου.
Η GVC είναι ένας πολυεθνικός όμιλος εταιρειών που ασχολείται με αθλητικό στοιχηματισμό και τυχερά παίγνια, με έδρα τη Νήσο του Μαν. Είναι μέλος του δείκτη FTSE 100, και οι μετοχές της διαπραγματεύονται στην Κεντρική Αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών του Λονδίνου. Στην GVC ανήκουν ορισμένες από τις κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, ανάμεσα στις οποίες είναι εταιρείες που βασίζονται στον αθλητικό στοιχηματισμό όπως η Ladbrokes, η bwin, η Coral, η Betdaq και η Sportingbet, καθώς και εταιρείες που βασίζϋονται σε τυχερά παιχνίδια όπως η Gala, η partypoker, η PartyCasino and η Foxy Bingo. Εκτός από την ελληνική προσωρινή άδεια, ο Όμιλος διαθέτει άδειες σε πάνω από 20 χώρες και περιοχές, μεταξύ των οποίων η Αυστραλία, το Βέλγιο, η Βουλγαρία, η Δανία, η Γαλλία, η Γερμανία (Schleswig-Holstein), το Γιβραλτάρ, η Μεγάλη Βρετανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, η Ρουμανία η Ισπανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες (Νιου Τζέρσεϊ και Νεβάδα).
Περίληψη σχολίων:
Η GVC δράττεται της ευκαιρίας και καταθέτει τις παρακάτω προτάσεις στο Υπουργείο Οικονομικών σε σχέση με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του Νόμου:
– Καθώς τα διαδικτυακά προϊόντα που βασίζονται σε Γεννήτριες Τυχαίων Αριθμών (RNG-based) αποτελούν σημαντικό κομμάτι της ελληνικής αγοράς τυχερών παιγνίων, θα πρέπει να επιτραπούν και να υπόκεινται στις ίδιες προϋποθέσεις με τις άλλες κατηγορίες προϊόντων.
– Καθώς η Ελλάδα έχει την υψηλότερη φορολογία στην Ευρώπη για τα ακαθάριστα έσοδα από τυχερά παιχνίδια (GGR), ήτοι 35%, προτείνουμε στο Υπουργείο Οικονομικών να εξετάσει σοβαρά την αναθεώρηση του συντελεστή αυτού και να τον μειώσει στα επίπεδα των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών που ρυθμίζουν επιτυχώς τις διαδικτυακές τους αγορές, δηλαδή μεταξύ 15 και 20 τοις εκατό.
– Αντί να δίνεται στο Υπουργείο Οικονομικών πλήρης απομακρυσμένη πρόσβαση στα συστήματα των φορέων εκμετάλλευσης τυχερών παιγνιδιών, το οποίο θα είναι δύσκολο να υλοποιηθεί επί του πρακτέου, προτείνουμε να χρησιμοποιηθεί ένα πρότυπο και μια διαδικασία εκθέσεων κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου που προβλέπεται από τις τροποποιήσεις του Νόμου.
Σχετικά με την απαγόρευση προϊόντων καζίνο που βασίζονται σε γεννήτριες τυχαίων αριθμών:
Τα διαδικτυακά προϊόντα καζίνο που βασίζονται σε γεννήτριες τυχερών αριθμών προτείνεται να απαγορευτούν. Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι ο καλύτερος τρόπος να κατευθυνθεί η υπάρχουσα ζήτηση των καταναλωτών για διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια προς αδειοδοτημένες εταιρείες που φορολογούνται νομίμως είναι η δημιουργία μιας ελκυστικής πρότασης για τους πελάτες. Ρυθμίσεις που δεν περιλαμβάνουν όλα τα προϊόντα που ενδιαφέρουν τους πελάτες ενδέχεται να δώσουν κίνητρο στους πελάτες να αναζητήσουν μη ρυθμιζόμενες εναλλακτικές.
Στις πιο μακροχρόνια ρυθμιζόμενες αγορές, ήτοι στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Δανία, τα παιχνίδια καζίνο που χρησιμοποιούν γεννήτριες τυχαίων αριθμών, όπως οι διαδικτυακοί κουλοχέρηδες, καλύπτουν το μεγαλύτερο μερίδιο της ρυθμιζόμενης αγοράς καζίνο.
Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη μεγαλύτερη αγορά τυχερών παιχνιδιών, τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια αποτελούν τον μεγαλύτερο τμήμα βάσει ακαθάριστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια, καταλαμβάνοντας το 35,2% της συνολικής αγοράς. Στον διαδικτυακό τομέα, τα καζίνο έχουν δώσει 2,7 δισεκατομμύρια βρετανικές λίρες, κυρίως μέσω κουλοχέρηδων (1,8 δις βρετανικές λίρες).
Στη Δανία το 51,5% των τυχερών παιχνιδιών έλαβε χώρα διαδικτυακά μέχρι το τέλος του 2017. Σε αυτό περιλαμβάνονται ακαθάριστα έσοδα από τυχερά παιχνίδια σε διαδικτυακά καζίνο, διαδικτυακό στοιχηματισμό και διαδικτυακές πωλήσεις προϊόντων λοταρίας. Όπως και στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι κουλοχέρηδες είναι το πιο δημοφιλές είδος τυχερών παιχνιδιών στα διαδικτυακά καζίνο, καλύπτοντας το 61,5% των ακαθάριστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια, και μετά ακολουθεί η ρουλέτα (11,3%), το μπλακτζάκ (10,4%) και τα παιχνίδια με προμήθεια (7,3%), όπως το πόκερ με πολλούς παίκτες.
Στην Ιταλία, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά τυχερών παιχνιδιών στην Ευρώπη, τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια αποτελούν το 7% των συνολικών ακαθάριστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια (1,376 δις από συνολικά 19 δις ευρώ). Τα παιχνίδια καζίνο (συμπεριλαμβανομένων των παιχνιδιών με γεννήτριες τυχερών αριθμών) έχουν το 41% της συνολικής αγοράς. Οι διαδικτυακοί κουλοχέρηδες δεσπόζουν και σε αυτή την περίπτωση.
Η Ισπανία άρχισε να ρυθμίζει τη διαδικτυακή αγορά τυχερών παιχνιδιών χωρίς τους κουλοχέρηδες το 2012. Ωστόσο, για να καταπολεμήσει τη μαύρη αγορά αποφάσισε να επιτρέψει τους διαδικτυακούς κουλοχέρηδες εντός του πλαισίου αδειοδότησής της. Με αυτόν τον τρόπο το 2016 υπήρξε αύξηση των πονταρισμάτων σε καζίνο κατά σχεδόν 32% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, και κατά 37% το 2017.
Επίσης, η εξαίρεση μιας ολόκληρης κατηγορίας τυχερών παιχνιδιών από τις ρυθμίσεις μπορεί να θεωρηθεί παραβίαση της αρχής της απαγόρευσης των διακρίσεων του Ευρωπαϊκού Δικαίου σύμφωνα με τις υποθέσεις Gambelli (Υπόθεση C-243/01) και Placanica (Υπόθεση C-338/04), οι οποίες σχετίζονται με τυχερά παιχνίδια. Σε κάθε περίπτωση, η νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ειδικότερα η υπόθεση Lindman (Υπόθεση C-42/02), υποχρεώνουν τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να αιτιολογούν δεόντως οποιονδήποτε περιορισμό στην ελεύθερη μετακίνηση των υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών, παρέχοντας αδιάσειστα αποδεικτικά στοιχεία που κάνουν απαραίτητο τον περιορισμό αυτόν, ή, στην προκειμένη περίπτωση, τον ολοκληρωτικό αποκλεισμό. Εξ όσων γνωρίζουμε, η Ελληνική κυβέρνηση δεν έχει τέτοιου είδους στοιχεία.
Καθώς τα διαδικτυακά καζίνο έχουν την τάση να παίρνουν το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς της συνολικής διαδικτυακής αγοράς, και στα διαδικτυακά καζίνο τα παιχνίδια με γεννήτριες τυχαίων αριθμών καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό, είναι εξέχουσας σημασίας οι παίκτες να παραμένουν στις αδειοδοτημένες αγορές, επιτρέποντας στους αδειοδοτημένους φορείς τυχερών παιχνιδιών να προσφέρουν τα παιχνίδια αυτά. Επίσης, με αυτόν τον τρόπο το Δημόσιο θα εισπράττει τα αντίστοιχα έσοδα από φόρους, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να χάσει έσοδα από αγορές που δεν ρυθμίζονται στην Ελλάδα. Επιπροσθέτως, ο αποκλεισμός μιας ολόκληρης κατηγορίας τυχερών παιχνιδιών από τις νέες ρυθμίσεις αποτελεί παραβίαση του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- GML INTERACTIVE LIMITED (STOIXIMAN)
ΑΡΘΡΟ 1.1.
Στην περίπτωση ε) του άρθρου 25 προτείνεται να προστεθεί το ακόλουθο εδάφιο:
«Στο πλαίσιο διενέργειας της ηλεκτρονικής παρακολούθησης, εποπτείας και ελέγχου των διεξαγόμενων τυχερών παιγνίων η Ε.Ε.Ε.Π. δεν μπορεί να χρησιμοποιεί Π.Σ.Ε.Ε., υλισμικά, λογισμικά, συστήματα, υποσυστήματα και υπηρεσίες από προμηθευτή ο οποίος είναι κάτοχος αδείας ή αδειών διεξαγωγής τυχερών παιγνίων ή συνδεδεμένη με τον κάτοχο άδειας ή αδειών εταιρεία.»
ΑΡΘΡΟ 1.2.
Προτείνεται η διατήρηση της περίπτωσης ιγ) του άρθρου 25.
ΑΡΘΡΟ 1.4.
Το λεκτικό της περίπτωσης ιστ) του άρθρου 25 θα πρέπει να συμπληρωθεί, ώστε να καλύπτει και τις περιπτώσεις εκείνες που κάτοχος άδειας αποφασίζει να αποκλείσει παίκτη λόγω παραβίασης των όρων και προϋποθέσεων συμμετοχής σε τυχερά παίγνια. Προτείνεται η ακόλουθη διάταξη:
«4. Η περ. ιστ) του άρθρου 25 αντικαθίσταται ως εξής:
«(ιστ) Αποκλειόμενος παίκτης είναι ο παίκτης ο οποίος, είτε με δική του πρωτοβουλία, είτε κατόπιν αιτήσεως του δικαστικού του συμπαραστάτη, είτε κατόπιν δικαστικής αποφάσεως, είτε κατόπιν αποφάσεως του κατόχου της άδειας λόγω παραβίασης όρων και προϋποθέσεων συμμετοχής, καθώς επίσης και με κάθε άλλο νόμιμο τρόπο, δεν μπορεί να συμμετέχει σε τυχερά παίγνια.»
ΑΡΘΡΟ 1.6.
Προτείνεται η περίπτωση κβ), που πρόκειται να προστεθεί στο άρθρο 25, να διατυπωθεί ως εξής:
«6. Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κβ) ως εξής:
«(κβ) «Λοιπά διαδικτυακά παίγνια»: Τα τυχερά παίγνια καζίνο που διεξάγονται σε ζωντανή μετάδοση και χωρίς γεννήτρια τυχαίων αριθμών (live casino) εντός της Ελληνικής επικράτειας και το διαδικτυακό πόκερ (peer to peer) και οι παραλλαγές του, δικαίωμα συμμετοχής στο οποίο έχουν μόνο παίκτες που διαμένουν εντός της Ελληνικής επικράτειας.»
ΑΡΘΡΟ 1.8.
Προτείνεται η περίπτωση κδ) που πρόκειται να προστεθεί στο άρθρο 25, να διαμορφωθεί ως εξής:
«8. Στο άρθρο 25 προστίθεται περ. κδ) ως εξής:
«κδ) Ετήσιο αποτέλεσμα ηλεκτρονικού λογαριασμού παίκτη: το αποτέλεσμα που προκύπτει όταν από το άθροισμα του υπολοίπου του λογαριασμού στις 31/12 και των πραγματοποιηθέντων αναλήψεων καθ’ όλη τη διάρκεια του ιδίου έτους αφαιρεθεί το άθροισμα των πραγματοποιηθέντων καταθέσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και του υπολοίπου του λογαριασμού την 1/1 του ιδίου έτους.»
- Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Πρακτόρων Παιχνιδιών Πρόγνωσης ΟΠΑΠ (ΠΟΕΠΠΠ)
Επί του Άρθρου 1 παρ. 6
Στον ορισμό «λοιπά διαδικτυακά παίγνια» πρέπει να προστεθεί ρητή πρόβλεψη ότι το διαδικτυακό πόκερ θα επιτρέπεται αποκλειστικά «live». Επίσης, πρέπει να διαγραφούν οι λέξεις «και οι παραλλαγές του», προκειμένου να αποφευχθεί η ένταξη στην έννοια του «πόκερ» παιχνιδιών με γεννήτρια τυχαίων αριθμών (RNG) που μπορεί να δημιουργηθούν στο μέλλον και να προσομοιάζουν με αυτά που διενεργεί σήμερα ο ΟΠΑΠ.
Επί του Άρθρου 1 παρ. 7
Στον ορισμό «Συνεργάτες» πρέπει να προστεθεί ρητή πρόβλεψη ότι ως «Συνεργάτες» νοούνται και όσοι συνεργάζονται με τον ΟΠΑΠ για την προώθηση και των τυχερών παιχνιδιών του που διεξάγονται επίγεια.
- ΟΠΑΠ Α.Ε.
Απόψεις / Παρατηρήσεις – Προτάσεις:
Ορισμένες από τις ρυθμίσεις του εν λόγω άρθρου, οι οποίες αφορούν στην αναθεώρηση, κατάργηση ή προσθήκη στους ‘Ορισμούς’ που περιέχονται στον ν. 4002/2011 (Α 180) συγκεκριμένων όρων, χρήζουν τροποποίησης προς αποσαφήνιση ή και βελτίωση της διατύπωσης των όρων αυτών. Οι εν λόγω τροποποιήσεις θεωρούνται απαραίτητες προκειμένου το περιεχόμενο των σχετικών κρίσιμων όρων να ανταποκρίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ανάγκες της αγοράς του διαδικτύου, καθώς και στον σκοπό που καλείται να εξυπηρετήσει το παρόν σχέδιο νόμου, που είναι η αποτελεσματική ρύθμιση της αγοράς του διαδικτύου μέσω της παράλληλης διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος.
Πιο συγκεκριμένα, τροποποίησης χρήζουν οι ακόλουθες διατάξεις του άρθρου 1 του σχεδίου νόμου:
- Παρ. 1 – Αντικατάσταση της περ. ε) του άρθρου 25 του ν. 4002/2011 (Α 180):
O ορισμός του «Πληροφορικού Συστήματος Εποπτείας και Ελέγχου (Π.Σ.Ε.Ε.Ε.) θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε η λειτουργία του να αφορά συγκεκριμένα στην άσκηση από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων «της συνεχούς εποπτείας και του ελέγχου των τυχερών παιγνίων που διεξάγονται μέσω παιγνιομηχανημάτων ή μέσω του διαδικτύου», και όχι όλων των τυχερών παιγνίων που προσφέρει η ΟΠΑΠ Α.Ε.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 26, παρ. 1 και 2, του ν. 4002/2011, οι διατάξεις του ν.4002/2011 εφαρμόζονται στα ηλεκτρονικά τεχνικά – ψυχαγωγικά παίγνια και στα τυχερά παίγνια που διενεργούνται με παιγνιομηχανήματα και μέσω του διαδικτύου. Ως προς τα τυχερά παίγνια που διεξάγονται μέσω του επίγειου δικτύου των πρακτόρων της ΟΠΑΠ Α.Ε., εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του ν. 4002/2001 [πλην των διατάξεων που αναφέρονται στην ΕΕΕΠ και το άρθρο 35 του Νόμου (Εμπορική Επικοινωνία)], δεδομένου ότι ως προς τα εν λόγω παίγνια ήδη προβλέπεται και βρίσκεται σε εφαρμογή ένα ειδικό πλέγμα συστημάτων, διαδικασιών και φορέων.
Εν προκειμένω, η διαχείριση, οργάνωση, λειτουργία και διεξαγωγή των τυχερών παιγνίων «ΤΖΟΚΕΡ», «ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΤΟ», «ΠΡΟΠΟ», «ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ», «ΑΡΙΘΜΟΛΑΧΕΙΟ 5 ΑΠΟ 35», «ΚΙΝΟ», «ΣΟΥΠΕΡ 3», «ΣΟΥΠΕΡ 4», «ΜΠΙΝΓΚΟ ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ» διέπεται από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 2843/2007, δυνάμει του οποίου χορηγήθηκε στην ΟΠΑΠ Α.Ε. το σχετικό αποκλειστικό δικαίωμα, καθώς και από τους όρους της Συμβάσεως Παραχώρησης που συνάφθηκε την 15.12.2000 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε (όπως αυτή τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε στη συνέχεια με την από 4.11.2011 Τροποποιητική Πράξη, την από 12.12.2011 Πρόσθετη Πράξη στην ως άνω, από 15.12.2000, Σύμβαση Παραχώρησης και την από 29.4.2013 Τροποποίηση της ως άνω, από 12.12.2011, Πρόσθετης Πράξης). Το εν λόγω νομοθετικό και συμβατικό πλαίσιο περιέχει ειδικές διατάξεις, οι οποίες ορίζουν λεπτομερώς τα σχετικά με την ασφάλεια διεξαγωγής των ως άνω παιγνίων και λειτουργίας του κεντρικού πληροφορικού συστήματος της ΟΠΑΠ Α.Ε., την ακεραιότητα των δεδομένων στο Κεντρικό Σύστημα (ΚΣ) της ΟΠΑΠ Α.Ε. και την πρόσβαση σε αυτό. Η παρακολούθηση τήρησης της προσήκουσας διαδικασίας για τη διεξαγωγή, με διαφάνεια και αξιοπιστία, καθενός από τα ανωτέρω παίγνια του ΟΠΑΠ διενεργείται από Επιτροπές, οι οποίες έχουν θεσπιστεί ειδικά για κάθε παίγνιο (βλπτ. την Επιτροπή Κλήρωσης ΛΟΤΤΟ, ΠΡΟΤΟ, ΤΖΟΚΕΡ, την Επιτροπή Σύνθεσης Δελτίου ΠΡΟΠΟ και ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ, την Επιτροπή Αξιολόγησης Σημείων ΠΡΟΠΟ και την Επιτροπή Κλήρωσης Σημείων ΠΡΟΠΟ).
Εξ άλλου, η παρακολούθηση της τήρησης της διαδικασίας διεξαγωγής όλων των ανωτέρω παιγνίων που διεξάγονται από την ΟΠΑΠ Α.Ε. έχει ανατεθεί νομοθετικά [παρ. 5 (α) του άρθρου 27 του ν. 2843/2000] σε 15μελή Επιτροπή Ελέγχου, η οποία ελέγχει και επιβεβαιώνει την ακεραιότητα και εγκυρότητα των στοιχείων των συναλλαγών όλων των παιχνιδιών που έχουν καταχωρηθεί στο Κεντρικό Σύστημα της ΟΠΑΠ Α.Ε, επικυρώνει την ανακήρυξη των νικητών και εκδικάζει τις τυχόν ενστάσεις. Για τη διεκπεραίωση του έργου της, η Επιτροπή Ελέγχου έχει στη διάθεσή της ένα –ανεξάρτητο από το Κεντρικό Σύστημα της ΟΠΑΠ Α.Ε.- σύστημα ηλεκτρονικών υπολογιστών και το απαραίτητο σχετικό λογισμικό, ενώ, όπως ορίζεται στην ως άνω νομοθετική διάταξη «έχει δικαίωμα πρόσβασης σε κάθε σχετικό με το έργο της στοιχείο και μπορεί να προβαίνει στις προς τούτο αναγκαίες ενέργειες, είτε ενεργώντας συλλογικά είτε αναθέτοντας τις σχετικές ενέργειες σε μέλος ή μέλη της».
Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η ενδελεχής εποπτεία και έλεγχος της διοργάνωσης και διεξαγωγής των τυχερών παιγνίων που αφορούν στα προαναφερθέντα αριθμοπαιχνίδια και παίγνια στοιχημάτων, τα οποία προσφέρονται μέσα από το επίγειο δίκτυο της ΟΠΑΠ Α.Ε., ήδη ρυθμίζονται –πλήρως και ειδικά- από ένα πλέγμα σχετικών νομοθετικών και κανονιστικών διατάξεων και ασκείται από νόμιμα εξουσιοδοτημένα και ειδικώς εντεταλμένα προς τούτο συλλογικά όργανα (Επιτροπές) και δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4002/2011. Ως εκ τούτου όχι μόνο δεν συντρέχει ανάγκη ένταξης στο Π.Σ.Ε.Ε. των στοιχείων που αφορούν στη διοργάνωση και διεξαγωγή των εν λόγω παιγνίων, αλλά μια τέτοια ρύθμιση θα συνιστούσε παρείσφρηση στις αρμοδιότητες και στο έργο των ανωτέρω εποπτικών και ελεγκτικών φορέων και θα καθιστούσε κενές περιεχομένου τις ήδη θεσπισθείσες και εφαρμοζόμενες διαδικασίες για την ασφάλεια της διεξαγωγής των παιγνίων και την ακεραιότητα των δεδομένων.
- Παρ. 2 – Κατάργηση της περ. ιγ) του άρθρου 25 του ν. 4002/2011:
Προτείνεται η διατήρηση στο νόμο της αναφοράς σε «Συνδεδεμένες εταιρείες» προκειμένου να διασφαλιστεί ότι στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 3 του άρθρου 46 (όπως αντικαθίσταται με το σχέδιο νόμου) θα εμπίπτουν και εταιρείες που συνδέονται (είτε με «σχέση συμμετοχής» είτε με «σχέση ελέγχου», όπως αυτές ορίζονται στην προτεινόμενη προς κατάργηση διάταξη, ή με άλλη παρόμοια σχέση) με εταιρείες που είναι εγγεγραμμένες στον κατάλογο μη αδειοδοτημένων παρόχων τυχερών παιγνίων (black list) του άρθρου 48 παρ. 7 του ν. 4002/2011. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ούτε συνδεδεμένες με τις τελευταίες εταιρείες θα μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία αδειοδότησης και να τους χορηγηθεί άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου.
Η εν λόγω πρόβλεψη αυξάνει την αξιοπιστία και την ασφάλεια της νεορυθμιζόμενης αγοράς τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου, αφού αποτρέπει την είσοδο σε αυτή, με άμεσο ή έμμεσο τρόπο, νομικών προσώπων που στο πρόσφατο παρελθόν είχαν διαπιστωμένα επιδείξει παραβατική συμπεριφορά.
- Παρ. 5 – Προσθήκη περ. κα) στο άρθρο 25:
- Ο ορισμός του προστιθέμενου όρου «κάτοχος άδειας διεξαγωγής τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου» πρέπει να τροποποιηθεί προκειμένου να διευκρινιστεί ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων θα αφορά μόνο στα τυχερά παίγνια στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων (fixed odds) και το διάστημα από 13.10.2020, οπότε θα έχει λήξει το παραχωρηθέν στην ΟΠΑΠ Α.Ε. αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας και διεξαγωγής του παιγνίου «ΣΤΟΙΧΗΜΑ (προκαθορισμένης απόδοσης)» (εκτός αν η σχετική παραχώρηση ανανεωθεί έως τη 12.10.2030 βάσει της διαδικασίας που προβλέπεται στην από 15.12.2000 Σύμβαση Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε., όπως αυτή έχει τροποποιηθεί).
Σε περίπτωση που τυχόν χορηγηθούν άδειες για τη διεξαγωγή στοιχηματικών παιγνίων σε αθλητικά ή μη γεγονότα πριν την παρέλευση της 12.10.2020 (ή της 12.10.2030, σε περίπτωση ανανέωσης της παραχώρησης για το εν λόγω διάστημα), ήτοι πριν τη λήξη του ως άνω αποκλειστικού δικαιώματος της ΟΠΑΠ Α.Ε., τότε το κατ’ άρθρο 7 παρ. 5(α) του παρόντος νομοσχεδίου αντίτιμο που αναλογεί στη λήψη της σχετικής άδειας του άρθρου 2 του παρόντος νομοσχεδίου θα πρέπει να συμψηφιστεί με το ήδη καταβληθέν από την ΟΠΑΠ Α.Ε. αντίτιμο για την παραχώρηση από το Ελληνικό Δημόσιο του προρρηθέντος αποκλειστικού δικαιώματος επί στοιχημάτων προκαθορισμένης απόδοσης μέσω του διαδικτύου.
- Επιπλέον κρίνεται απαραίτητη η αποσαφήνιση του φάσματος των παιγνίων που προβλέπεται να καταλαμβάνει η άδεια για τη διεξαγωγή στοιχημάτων παιγνίων σε αθλητικά ή μη γεγονότα, δεδομένου ότι έως την 12.10.2030 η ΟΠΑΠ Α.Ε. κατέχει τα αποκλειστικά δικαιώματα για τη διαχείριση, οργάνωση, λειτουργία και διεξαγωγή τόσο επίγεια, όσο και διαδικτυακά, των αριθμοπαιχνιδιών «ΤΖΟΚΕΡ», «ΛΟΤΤΟ», «ΠΡΟΤΟ», «ΑΡΙΘΜΟΛΑΧΕΙΟ 5 ΑΠΟ 35», «ΚΙΝΟ», «ΣΟΥΠΕΡ 3», «ΣΟΥΠΕΡ 4», «ΜΠΙΝΓΚΟ ΛΟΤΤΟ», καθώς και των παιγνίων στοιχημάτων μη προκαθορισμένων αποδόσεων (non-fixed odds) με την ονομασία «ΠΡΟΠΟ», «ΠΡΟΠΟΓΚΟΛ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΜΠΑΣΚΕΤ», «ΠΡΟΓΝΩΣΤΙΚΑ ΑΓΩΝΩΝ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ», σύμφωνα με τους όρους της από 15.12.2000 Συμβάσεως Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΠΑΠ Α.Ε. που συνήφθη δυνάμει του άρθρου 27 παρ. 2(α) του Ν. 2843/2000 όπως ισχύει μετά την από 4.11.2011 Τροποποιητική Πράξη, την από 12.12.2011 Πρόσθετη Πράξη και την από 29.4.2013 Τροποποίηση της ως άνω, από 12.12.2011, Πρόσθετης Πράξης. Προς αποφυγή ασαφειών και παρανοήσεων κρίνεται σκόπιμο όπως καταστεί εξ αρχής σαφές ότι τα ανωτέρω αριθμοπαιχνίδια καθώς και τα ανωτέρω παιχνίδια στοιχημάτων μη προκαθορισμένης απόδοσης (non-fixed odds) εξαιρούνται του νέου καθεστώτος αδειοδότησης.
- Επιπροσθέτως, στο πλαίσιο του θεσπιζόμενου αδειοδοτικού καθεστώτος θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η άδεια διεξαγωγής τυχερών παιγνίων στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων συμπεριλαμβάνει και τα στοιχήματα προκαθορισμένης απόδοσης σε εικονικά γεγονότα, η φύση των οποίων προσφέρεται για τη διεξαγωγή στοιχημάτων. Ως εικονικό γεγονός νοείται η γραφική ή ψηφιακή απεικόνιση κλήρωσης που πραγματοποιείται σε προκαθορισμένα τακτά χρονικά διαστήματα και καταχωρείται στο Κεντρικό Πληροφορικό Σύστημα του παρόχου. Η χορήγηση άδειας τυχερών παιγνίων στοιχημάτων προκαθορισμένων αποδόσεων (fixed odds) επί εικονικών γεγονότων δεν θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:
α) τυχερά παίγνια που η ΟΠΑΠ Α.Ε. και η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να οργανώνουν και διεξάγουν κατ’ αποκλειστικότητα στην ελληνική επικράτεια δυνάμει σχετικών νομοθετικών διατάξεων και Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί με το Ελληνικό Δημόσιο, β) παίγνια που ομοιάζουν με εκείνα τα τυχερά παίγνια που η ΟΠΑΠ Α.Ε. και η Ελληνικά Λαχεία Α.Ε. έχουν το αποκλειστικό δικαίωμα να οργανώνουν και διεξάγουν στην ελληνική επικράτεια δυνάμει των σχετικών νομοθετικών διατάξεων και Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί με το Ελληνικό Δημόσιο.
Με βάση τα ανωτέρω, η σαφής και ειδική περιγραφή του περιεχομένου των τυχερών παιγνίων, τα οποία θα μπορούν να διεξάγονται μέσω του διαδικτύου στο άμεσο προσεχές μέλλον υπό το θεσπιζόμενο καθεστώς αδειοδότησης, όχι μόνο θα διασφαλίσει την τήρηση εκ μέρους του Δημοσίου των εκ του νόμου και συμβατικών υποχρεώσεων που έχει αναλάβει έναντι της ΟΠΑΠ Α.Ε. και της Ελληνικά Λαχεία Α.Ε., αλλά θα συμβάλει αποφασιστικά και στην ομαλή ανάπτυξη και λειτουργία της διαδικτυακής αγοράς τυχερών παιχνιδιών της χώρας στο μέλλον.
- Παρ. 6 – Προσθήκη περ. κβ) στο άρθρο 25:
Η φράση «και οι παραλλαγές του» που αναφέρεται στο διαδικτυακό πόκερ (peer to peer), ως ένα από τα «λοιπά διαδικτυακά παίγνια» που ορίζονται στην εν λόγω διάταξη, είναι ανοιχτή προς ερμηνείες και καταλείπει περιθώριο αμφιβολίας ως προς ποιες μπορεί να είναι οι παραλλαγές του εν λόγω παιγνίου που δύνανται να αποτελέσουν αντικείμενο σχετικής άδειας.
Για λόγους σαφήνειας και αποφυγής ερμηνειών που μπορεί να διαταράξουν την ομαλότητα της διαδικασίας αδειοδότησης, αλλά και τη μελλοντική παροχή των επιτρεπόμενων παιγνίων, θεωρείται σκόπιμο να εξειδικευτεί ότι η εν λόγω άδεια θα αφορά σε συγκεκριμένες παραλλαγές του εν λόγω παιγνίου που προσφέρονται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης θα πρέπει να προσδιοριστεί ότι οι νικητές του συγκεκριμένου παιγνίου μοιράζονται το χρηματικό ποσό της δεξαμενής πληρωμών παικτών πόκερ της Ελλάδας, και όχι παικτών πόκερ και από άλλες χώρες.
- Παρ. 8 – Προσθήκη περ. κδ) στο άρθρο 25:
Ο όρος «ετήσιο αποτέλεσμα ηλεκτρονικού λογαριασμού παίκτη» προτείνουμε να διαγραφεί για τους λόγους που διαλαμβάνονται και αναφέρονται υπό το σχόλιό μας επί του άρθρου 14, παρ. (γ) του σχεδίου νόμου, στο οποίο παραπέμπουμε.
- The Stars Group
Παράγραφος 6: Η εξαίρεση των παιγνίων που βασίζονται σε γεννήτρια τυχαίων αριθμών (RNG) από τον ορισμό των «Λοιπών Διαδικτυακών Παιγνίων» (και συνεπώς και από το πεδίο των αδειοδοτούμενων παιγνίων) αναμένεται να οδηγήσει πολλούς παίκτες σε μη νόμιμους παρόχους. Αυτό αναπόφευκτα θα έχει ως αποτέλεσμα τόσο την επέκταση της παράνομης αγοράς όσο και την απώλεια σημαντικών φορολογικών εσόδων.
Προτείνουμε όπως τα παίγνια που βασίζονται σε γεννήτρια τυχαίων αριθμών (RNG) παραμείνουν εντός του πεδίου αδειοδότησης, όπως άλλωστε ισχύει ήδη από τη θέσπιση του Νόμου 4002/2011 και μέχρι και σήμερα.
8.The Remote Gambling Association (RGA)
Προκαταρκτική δήλωση
Η Ένωση Παρόχων Παιχνιδιών εξ Αποστάσεως (Remote Gambling Association – RGA) χαιρετίζει το σχέδιο της Ελληνικής Κυβέρνησης να τροποποιήσει τον Νόμο 4002/2011, καθώς βάζει τέλος σε ένα προσωρινό καθεστώς που είναι σε ισχύ από το 2011 και δημιουργεί ένα μόνιμο και πιο διαφανές καθεστώς αδειοδότησης για τα τυχερά παιχνίδια στο διαδίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, θεωρούμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να στοχεύσει να απομακρύνει τους πελάτες από τη μη ρυθμιζόμενη αγορά, να προστατεύσει καλύτερα τους καταναλωτές από τους κινδύνους που κρύβουν τα τυχερά παιχνίδια, ειδικότερα τις πιο ευπαθείς ομάδες και τους ανηλίκους, δημιουργώντας παράλληλα νέα έσοδα μέσω της φορολογίας. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι οι τροποποιήσεις αυτές προσφέρουν μια καλή ευκαιρία να αντιμετωπιστούν οι υπάρχοντες λόγοι ανησυχίας για τη συμμόρφωση των ελληνικού ρυθμιστικού πλαισίου με τους κανονισμούς και τη νομοθεσία της ΕΕ για τα διαδικτυακά τυχερά παιχνίδια.
Σχετικά με την Ένωση Παρόχων Παιχνιδιών εξ Αποστάσεως (RGA)
Η Ένωση Παρόχων Παιχνιδιών εξ Αποστάσεως είναι μια επαγγελματική ένωση, τα μέλη της οποίας είναι αδειοδοτημένοι πάροχοι τυχερών παιχνιδιών στην Ευρώπη, και εδρεύει στο Λονδίνο και στις Βρυξέλες. Τα μέλη της περιλαμβάνουν κάποιες από τις μεγαλύτερες και πιο ευυπόληπτες εταιρείες παροχής διαδικτυακών τυχερών παιχνιδιών στον κόσμο, πολλές εκ των οποίων έχουν επίσης συμφέροντα σε επίγειες επιχειρήσεις τυχερών παιχνιδιών. Η Ένωση Παρόχων Παιχνιδιών εξ Αποστάσεως δεσμεύεται να προωθεί ένα σωστά ρυθμιζόμενο και ελεγχόμενο περιβάλλον για υπεύθυνους και αδειοδοτημένους παρόχους τυχερών παιχνιδιών στις εξ αποστάσεως αγορές τυχερών παιχνιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την Ένωση Παρόχων Παιχνιδιών εξ Αποστάσεως και τον κατάλογο των μελών της στη διεύθυνση http://www.rga.eu.com.
Όπως μας ζητήθηκε κατά τη δημόσια διαβούλευση, παρέχουμε τα παρακάτω σχόλιά μας σχετικά με τις προτεινόμενες διατάξεις, άρθρο προς άρθρο.
ΣΥΝΤΟΜΟΓΡΑΦΙΕΣ
RNG: Γεννήτρια τυχαίων αριθμών
ΕΕΕΠ: Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων
GGR: (Gross Gaming Revenue)
You must be logged in to post a comment.